آبان
۱۶
۱۳۹۵

هشدار به مالكان سيم كارت ها

مصوبات كميسيون تنظيم مقررات بر اين نكته تاكيد دارد كه هر مشترك در نهايت مي تواند ۹ سيم كارت به نام خود ثبت كند. از سوي ديگر، طبق قوانين تمام مسووليت هاي مربوط به يك سيم كارت از جمله مسووليت سوءاستفاده هاي احتمالي از آن برعهده مالك خط است.

بر اين اساس اطلاع از تعداد دقيق سيم كارت هايي كه در هر اپراتور به نام فرد ثبت شده از اهميت ويژه اي برخوردار است. اغلب تخلفات در حوزه تلفن همراه توسط سيم كارت هايي صورت مي گيرد كه مالك آن از وجود آن بي خبر است، از سوي ديگر در مقطعي از زمان در سال هاي گذشته براي ثبت نام سيم كارت برخي اطلاعات هويتي مشتركان مانند كدملي دريافت نمي شد و همين موضوع مشكلاتي به دنبال داشت، اما از چندي پيش رگولاتور طرح ويژه اي اجرا كرده و بر اين اساس اطلاعات هويتي مشتركان از جمله كدملي را به طور كامل جمع آوري كرده است.

حال نيز مدتي است سامانه اي براي استعلام تعداد سيم كارت هاي ثبت شده به نام هر مشترك ايجاد شده و مشتركان مي توانند از طريق مراجعه به آدرس http:/ / mobilecount.cra.ir/ با وارد كردن كدملي خود تعداد سيم كارت هايي كه در اپراتورهاي مختلف مانند همراه اول، ايرانسل، رايتل و تاليا به نام آنها ثبت شده مطلع شوند.

همچنين به تازگي معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي از ايجاد امكان استعلام پيامكي تعداد خطوط ثبت شده به نام مشتركان تلفن همراه خبر داده است.

بر اين اساس، مشتركان تلفن همراه مي توانند با ارسال كد ملي خود به سرشماره ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ از تعداد خطوط ثبت شده به نام آنها در اپراتورهاي تلفن همراه كشور با خبر شوند. پس از استعلام تعداد سيم كارت ها، مغايرت احتمالي بين تعداد خطوط اعلام شده مشترك با تعداد مورد انتظار او ممكن است به دلايل متعدد باشد.

 بر اين اساس، اگر تعداد اعلام شده كمتر از انتظار مشترك باشد ممكن است برخي از سيم كارت هاي در اختيار فرد به نام او ثبت نشده باشد يا اطلاعات هويتي براي برخي از خطوط فاقد كد ملي بوده يا كد ملي ثبت شده صحيح نباشد كه در اين صورت احتمال قطع اين خطوط ازسوي اپراتورها وجود دارد.

اما اگر تعداد سيم كارت هاي اعلامي بيشتر از انتظار فرد باشد نيز ممكن است تمام يا برخي از خطوط خود را بدون رعايت ضوابط و مقررات تغيير نام به ديگران واگذار كرده باشد يا بدون اطلاع فرد تعدادي سيم كارت به نام او در بانك اطلاعاتي اپراتورها ثبت شده باشد. به هرحال در صورت مشاهده مغايرت، فرد ملزم است براي جلوگيري از هرگونه سوءاستفاده با به همراه داشتن كارت ملي و كد رهگيري به دفاتر امور مشتركان اپراتور ها مراجعه و نسبت به رفع اختلاف مشاهده شده اقدام كند. همچنين براي اين كار رويت كارت ملي و درخواست امضاء شده وي كافي خواهد بود و دريافت هرگونه وجه براي رسيدگي به اعتراضات سامانه وسلب امتياز خطوط مورد نظر مشترك توسط دفاتر غيرقانوني است.

درباره نویسنده: روابط عمومی

فرستادن دیدگاه